Monday, April 18, 2011

MINGGU 7 MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU

BENGKEL MODEL PEMBINAAN PEMPROSESAN MAKLUMAT



MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT

      Model Pemprosesan Maklumat ('The Information Processing Model') bermula dengan menggunakan sistem komputer sebagai analogi. Bagaimana pun disedari bahawa penggunaan sistem komputer sebagai analogi cara manusia memproses, menyimpan dan mengingat kembali maklumat adalah tidak sesuai kerana ia mempermudahkan cara manusia bertindak.
       Kita ketahui bahawa cara manusia memproses maklumat adalah lebih komplek berbanding dengan komputer. 


EMPAT PROSES UTAMA TERLIBAT DALAM MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT

1) Pengenkodan ('Encoding')
Proses yang menentukan cara maklumat didekod dan diletakkan dalam perakam deria, ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
2) Penyimpanan ('Storage')
Proses yang menentukan bagaimana maklumat disimpan dalam ketiga-tiga stor memori.
3)  Mengingat Kembali ('Retrieval')
Proses yang membolehkan maklumat dikeluarkan daripada ingatan jangka pendek dan ingatan jangka panjang.
4)  Lupaan ('forgetting')
Proses yang menyebabkan maklumat 'hilang' atau sukar diingat kembali daripada ingatan jangka pendek dan ingatan  panjan
Pemindahan ke ingatan jangka pendek berlaku apabila kita memberi perhatian kepada bahagian maklumat yang disalurkan ke ingatan jangka pendek melalui tumpuan terpilih ('selective attention').
Maklumat yang pada asalnya tidak bermakna dikenal pasti berdasarkan pola-pola yang sedia ada dan dipindah ke ingatan jangka pendek.



MENGAPLIKASIKAN MODEL PEMPROSESAN MAKLUMAT DALAM SIMULASI PENGAJARAN DENGAN MENGGUNAKAN TAPAK PEMBELAJARAN

LANGKAH 1:  Layari laman web seperti yang tertenra dibawah untuk ke
                           tapak web pembelajaran bahasa


LANGKAH 2 : Klik pada bahagian bank soalan untuk memdapatkan soalan-
                           soalan yang berkaitan.



LANGKAH 3 : Klik pada bahagian Bahasa Melayu untuk memdapatkan soalan-
                           soalan yang berkaitan bahasa Melayu sahaja


LANGKAH 4 : Klik pada bahagian kertas / model soalan untuk memdapatkan
                           soalan- soalan yang berkaitan bahasa Melayu kertas 1 mahupun  
                           kertas 2







LANGKAH 5 : Klik pada bahagian kertas / model soalan untuk memdapatkan
                        soalan- soalan yang berkaitan bahasa Melayu kertas 2 untuk
 soalan karangan





LANGKAH 6 : Klik pada bahagian kertas / model soalan 2 maka soalan
          karangan keluar dan sedia untuk dibuat latihan


MEMBINA BAHAN


CONTOH SOALAN:

Permainan video berkomputer telah menjadi daya tarikan yang utama  kepada para remaja pada masa sekarang. Bincangkan keburukan permainan video berkomputer kepada golongan remaja.


CONTOH


q   Permainan komputer di pusat Kafe Siber.
q   Mesin-mesin judi atau komputer yang diubahsuai bagi tujuan
             perjudian.
SEBAB
q   Ketagihan dengan keseronokan bermain permainan video.
q   Bosan di rumah dan ingin mencari keseronokan.
q  Pengaruh rakan sebaya.
KESAN
q  Menjejaskan prestasi pelajaran
q  Terjebak dalam jenayah mencuri
q  Melupakan tanggungjawab sebagai pelajar
q  Lalai dengan keseronokan dunia
CARA MENGATASI
q  Tidak membenarkan remaja di bawah umur masuk ke pusat-pusat
           permainan video
q  Rampasan 'chip' yang terdapat di dalam mesin oleh pihak yang
           berkuasa
q  Tidak membenarkan pengusaha Kafe Siber memuatkan permainan
           video di komputer.
q  Ibu bapa menjadi contoh yang baik untuk anak-ana 



No comments:

Post a Comment